کاربر گرامی  خوش آمدید ... 

گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان

کارشناسی ارشد
1385
136
word
1,677,647 KB
1922
قیمت: ۱۳,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان

    گزارش سمینار کارشناسی ارشد 

    چکیده

    امروزه سازمانها و شرکتها به دانش تولید شده و موجود در سازمان به عنوان یک سرمایه اصلی نگریسته

    و سعی در جمع آوری و نگهداشت این دانش دارند. خصوصا با گسترش جغرافیایی سازمانها و استفاده از

    شبکه های کامپیوتری و پایگاه  داده های توزیع شده نقش مدیریت دانش کلید یتر گشته است. در این راستا

    سیستم های حافظه سازمانی به عنوان یک سیستم کامپیوتری فعال جهت ساماندهی انواع دانش موجود در

    سازمان از طریق جم عآوری، نگهداری و توزیع مجدد فعالانه و آگاهانه آن بین افراد مناسب و در زمان

    مناسب مطرح شده اند. 

    در این گزارش سعی خواهد شد تا با بررسی دقیق تر مفاهیم اولیه موجود در حوزه مدیریت دانش و

    دانش سازمانی، اهمیت سرمایه های اطلاعاتی یک سازمان را مورد توجه قرار داده و نقش یک سیستم حافظه

    سازمانی را در ساماندهی دانش موجود در سازمان نشان دهیم. همچنین در ادامه با بررسی مفاهیم معماری

    سازمانی و هستان شناسی به مطرح نمودن یک مسئله در زمینه بکارگیری حافظه های سازمانی جهت پالایش

    معماری سازمان پرداخته و راه کارهایی را پیشنهاد خواهیم کرد. پرداختن به حل این مسئله ادامه کار این

    سمینار خواهد بود. 

    فصل۱-  مفاهیم بنیادین 

    سازمانها در طی انجام فعالیتهای خود به تجارب و دانشی دست پیدا می کنند که بسیار ارزشمند بوده و

    می تواند در آینده آنها را جهت انجام هرچه بهتر فرآیندهای سازمانی یاری نماید. این دانش که اصطلاحا

    دانش سازمانی نامیده می شود شامل تجربیات ناشی از انجام پروژه های مختلف، موفق و ناموفق هردو، روبرو

    شدن با مشکلات و موقعیتهای جدید حرفه ای و یا ابتکارات انجام شده در جهت تسریع یک روندکاری

    است. دانش سازمانی سرمایه بسیار ارزشمندی برای یک سازمان محسوب می گردد که نیازمند مدیریت

    است. در این راستا بکارگیری یک سیستم اطلاعاتی منفعل کافی نبوده و نیاز به یک سیستم پویا احساس

    می شود. چنین سیستمی که یک سیستم حافظه سازمانی نامیده می شود وظیفه گردآوری دانش سازمانی و

    توزیع مجدد و فعالانه آن بین کارکنان و عوامل یک سازمان را برعهده دارد. به بیان ساد هتر این سیستم در

    خدمت یادگیری سازمانی (OL) می باشد. در این شرایط به نظر  میرسد که ما وجود مشکل در برخی

    فرآیندهای سازمانی را پذیرفته و کارکنان خود را به دانش چگونگی مواجه با این مشکلات مجهز می نماییم. اما اگر بتوانیم تجربیات موجود در حافظه سازمانی را به نحو موثری به مدل یا معماری سازمانی خود

    برگشت داده و به تصحیح روندها و فرآیندها بپردازیم علاوه بر حل اساسی مشکل، تعداد زیادی از نیروهای

    انسانی سازمان را نیز از درگیری مجدد با این مشکل رها می کنیم. در مورد تجربیات مثبت نیز همین موضوع

    به شکلی دیگر صادق است. به این معنی که چنانچه از روی تجارب عملی افراد بتوانیم از مناسب بودن و

    بهینه بودن یک فرآیند اطمینان حاصل نماییم بطور حتم در مراحل بعدی پالایش معماری دقت خواهیم نمود

    که تا حد امکان این فرآیندها دچار کمترین تغییرات ممکن شوند.  

    در این گزارش سعی خواهد شد تا با بررسی دقی قتر مفاهیم اولیه موجود در حوزه مدیریت دانش و

    دانش سازمانی، اهمیت سرمایه های اطلاعاتی یک سازمان را مورد توجه قرار داده و نقش یک سیستم حافظه

    سازمانی را در ساماندهی دانش موجود در سازمان و به اشتراک گذاری فعالانه این دانش به منظور استفاده

    مجدد آن نشان دهیم. همچنین نگاهی خواهیم داشت بر مفاهیم معماری سازمانی و هستان شناسی. در انتها

    نیز با مطرح نمودن یک مسئله در زمینه بکارگیری حافظه های سازمانی جهت پالایش معماری سازمان، راه

    کارهایی را پیشنهاد خواهیم کرد. پرداختن به حل این مسئله ادامه کار این سمینار خواهد بود. 

    در این فصل مفاهیم و ادبیات مرتبط با موضوع سمینار معرفی  میشوند. بدیهی است که هریک از این

    مفاهیم دارای معانی گسترده تری هستند اما ما با توجه به میدان و حوزه عملکرد خود به تشریح آنها

    می پردازیم. 

       (Enterprise) سازمان

    اگر در اینترنت بدنبال تعریف واژه Enterprise بگردیم  با تعاریف بسیاری مواجه می شویم که هریک از

    این تعاریف دارای دیدگاه مجردی نسبت به مفهوم کلمه سازمان هستند. اگرچه هرکدام از این تعاریف

    بخشی از ویژگی یک سازمان را مورد نظر قرار می دهند اما عمدتا ناقص و یا تک بعدی بوده و هیچکدام

    همه جوانب یک سازمان را پوشش نم یدهند.  

    بطور کلی "یک سازمان تشکیلاتی با اهداف حرفه ای است که از اطلاعات و فناوریهای موجود برای

    رسیدن به مقاصد خود بهره می گیرد بگونه ای که کلیه فعالیتهای آن هدفمند هستند. یک سازمان شامل افراد،

    اطلاعات و فناوریها است که تحت یک ساختار سازمانی تعریف شده که معمولا در چندین مکان مختلف

    توزیع شده است، به فعالیت مشغولند. سازمان به رخدادهای درونی و بیرونی واکنش نشان داده و سرویسها و محصولات خاصی را برای مشتریان خود فراهم  میکند." شکل ۱- ۱ مولفه های یک سازمان را نشان

    می دهد[ P1]. 

     

    شکل ۱-۱ مولفه های یک سازمان 

       (Enterprise Knowledge) دانش سازمانی

    امروزه دانش یکی از مهمترین دارائ یهای یک سازمان محسوب می گردد که قطعا بر روی قابلیت

    فعالیت هرچه بهتر و رقابت پذیری آن تاثیر بسیاری دارد. دانش یک سازمان براساس مهارتها و تجارب منابع

    انسانی آن، اطلاعاتی که تک تک افراد یا گروه های کاری در طی اجرای وظایف محول هشان از آنها استفاده

    می کنند و درسهایی که آنان در طول زمان از انجام پروژه های مختلف (موفق یا ناموفق هردو) و فعالیتهای

    انجام شده برای حل مشکلات و تبعات آنها می آموزند شکل می گیرد. 

    منابع دانش سازمانی بصورت توزیع شده و ذخیره شده در مکانها و به فرمتهای مختلف وجود دارند از

    دانش ضمنی موجود در فکر و ذهن افراد گرفته تا بصورت صریح در قالب فرآیندهای سازمانی و خدمات و

    سرویسهای مستند سازی شده و یا اطلاعات ساخت یافته در پایگاه های داده. 

      (Knowledge Management-KM) مدیریت دانش

    مدیریت دانش به دانش بعنوان یک سرمایه مهم از یک سازمان نگریسته و فعالیتهایی را در جهت

    مدیریت سیستماتیک و موثر آن تدارک می بیند. این فعالیتها بایستی توسط زیرساختار اطلاعاتی سازمان

    پشتیبانی شوند. اهداف اصلی مدیریت دانش در یک سازمان عبارتند از ترفیع و ارتقا دانش، کاهش مشکلات

    موجود در به اشترا کگذاری دانش و استفاده مجدد از آن و همچنین حفظ و نگهداری دانش [ P2]. 

      (Organisational Memory-OM) حافظه سازمانی

    در اغلب موارد بروز تاخیر و کیفیت غیربهینه محصولات نتیجه جریان ناکافی اطلاعات است. گردش

    یک جریان اطلاعاتی نارسا و ناقص در یک سازمان  میتواند منجر به تکرار اشتباهات هزین هبر شود. از طرفی

    یک سیستم اطلاعاتی منفعل نمی تواند از بروز چنین مواردی جلوگیری نماید زیرا کارمندان اغلب مشغول تر

    از آن هستند که بدنبال اطلاعات تکمیلی بگردند و یا اصولا خبر ندارند که اطلاعات مفیدی جهت حل

    مشکل در سازمان وجود دارند. بنابراین باید سیستمی وجود داشته باشد که علاوه بر ذخیره انواع دانش

    موجود در سازمان، همواره اطلاعات مفید را به موقع به کارکنان سازمان یادآوری و ارائه کرده و یک همراه

    لایق برای حل مشکلات باشد. چنین سیستمی یک سیستم حافظه سازمانی نامیده می شود.

    سیستم حافظه سازمانی تجمیع دانشهای پراکنده در سطح سازمان را برعهده داشته و توزیع و استفاده

    مجدد از آنها را امکان پذیر می نماید. بنابراین "حافظه سازمانی ابزاری است برای انتقال دانشی که در گذشته کسب شده به فعالیتهای جاری [ P3]". به این ترتیب امکان فراگیری سازمانی و بهبود دائمی فرآیندها نیز

    بوجود می آید.

    عملکرد اصلی حافظه سازمانی ارتقاء قابلیت رقابت  سازمان مربوطه از طریق بهبود مدیریت دانش

    موجود در آن است. همچنین می تواند منجر به ایجاد دانش جدید و یادگیری سازمانی گردد. بنابراین می توان

    حافظه   سازمانی را به عنوان هسته اصلی سیستم مدیریت دانش در یک سازمان در نظر گرفت که با ایجاد آن

    می توان دانش های شخصی و گروهی موجود در یک سازمان را به اشتراک گذاشته و مورد استفاده مجدد قرار

    داد. 

      (Ontology) هستان شناسی

    واژه هستان شناسی ریشه در متافیزیک و علوم فلسفی دارد. در این حوزه هستان شناسی جهت تشریح

    طبیعت هستی یا اصالت وجود بکار می رود. اما در حوزه علوم کامپیوتری تعاریف زیادی برای هستان شناسی

    وجود دارد. یکی از تعاریفی که مورد توافق اکثریت قرار دارد عبارت است از: "هستان شناسی توصیفی است

    صریح و فرمال از ذهنیتهای مشترک[ P4]". منظور از ذهنیت یک دیدگاه مشخص و مجرد از موجودیتها،

    رخدادها و روابط بین آنها در یک حوزه خاص است. براساس این تعریف هستا نشناسی یک روش ارائه

    دانش است که مشخصات نرم افزاری فرمالی دارد و عموما بازنمایی١ مفاهیم حوزه و روابط بین آنها به

    گونه ای انجام می شود که قابلیت خوانده شدن و تفسیر شدن توسط ماشین را دارا می باشد.   

    در حال حاضر یکی از موانع کلیدی برای به اشتراک گذاری دانش این است که سیستمهای مختلفی که

    حتی در یک حوزه فعالیت دارند از تعاریف و نمادهای مختلفی برای توصیف دانش موجود در دامنه خود

                                                   

    1 - representation

    استفاده می کنند. هستان شناسی واژگان رایج در یک حوزه را که جهت تبادل اطلاعات بکار می روند تعریف

    کرده و روشی را برای به اشتراک گذاری و استفاده مجدد از دانش بین افراد و سیستمهای کاربردی نامتقارن

    فراهم می آورند. به عبارتی هستان شناسی یک درک مشترک از یک حوزه فراهم نموده که این امر ارتباط بین

    افراد و سیستمها را تسهیل می نماید[ P5]. بنابراین هم هستان شناسی و هم ارائه و نمایش آن باید دارای

    طبیعت معنایی واضح و مشخصی باشد تا از ابهام پرهیز شود [ P6].

     (Architecture) معماری

    واژه معماری در اصل از صنعت ساختم انسازی به استعاره گرفته شده است. همانگونه که مهندسین

    ساختمان نمی توانند بدون داشتن یک معماری مستند اقدام به ساخت یک بنا نمایند ایجاد یک سیستم

    نرم افزاری نیز بدون داشتن طرحهای جزئ ینگر و مستند امکان پذیر نم یباشد.  

    در یک نگاه کلی می توان معماری ساختمان را مجموعه ای از نقشه ها در نظر گرفت که نقشه های سطح

    بالا حاوی مشخصات کلی معماری برای صاحبان بنا و کاربران آن هستند. اما نقشه های سطوح پائین تر

    حاوی اطلاعات تخصصی و جزئیات پی سازی، ستونها، تاسیسات مکانیکی، برقی، ایمنی... هستند که توسط

    مهندسین مربوطه بکار گرفته  میشوند. اما آنچه مسلم است معماری یک ساختمان چیزی فراتر از

    مجموعه ای نقشه است. در حقیقت آنچه این نقشه ها را کاربردی می نماید ارتباط منطقی آنها با یکدیگر

    است. بدیهی است که این نقشه ها در ارتباط مستقیم با یکدیگر بوده و نهایتا در خدمت اجرای صحیح کل

    پروژه هستند. 

        (Enterprise Architecture)معماری سازمانی

    از اواسط دهه ۹۰ میلادی واژه معماری بین مدیران تجاری بخصوص آنهائیکه درگیر طراحی سازمان و

    مهندسی فرآیندهای تجاری بوده اند کاربرد بسیاری پیدا کرد. همانطور که دیدیم یک سازمان تشکیل شده از

    مولفه های متعددی که بایکدیگر در ارتباط بوده و در راستای رسیدن به هدف نهایی سازمان فعالیت

    می نمایند. بنابراین جهت تعریف سیاستها و اهداف سازمان، تعیین فرآیندهای تجاری و یا طراحی سیستمهای

    نرم افزاری نیاز به شناختن سازمان داریم و بکارگیری یک معماری سازمانی  میتواند کارساز باشد. 

    می توان گفت که " معماری سازمانی یک چارچوب مفهومی است که با تعریف اهداف یک سازمان،

    فرآیندهای تجاری لازم برای رسیدن به این اهداف و فناوریهای بکارگرفته شده، مولفه های اولیه یک سازمان

    و روابط بین این مولفه ها را به گونه ای تعیین می نماید که در خدمت رسیدن به اهداف سازمان از طریق

    استراتژی سازمانی باشند." 

      (Enterprise Modeling) مدل سازی سازمان

    مطابق تعریف، یک مدل نمایش مجردی است از آنچه در واقعیت وجود دارد، فارغ از جزئیات. از

    طرفی یک سازمان سیستم پیچیده ایست از فرآیندها و مولفه های فناوری که بگو نهای طراحی و پیاده سازی

    شده اند  که به اهداف از قبل تعیین شده سازمان برسند. مدل سازمان یک راه اساسی جهت تعریف آن بوده و

    نمایشی است از ساختار، فعالیتها، فرآیندها، اطلاعات، منابع و اهداف. نقش مدل سازمانی ایجاد یک دیدگاه

    گسترده از سازمان در جهت دست یابی به تحلیل و طراحی و عملکرد مبتنی بر مدل١ است. یک مدل باید

    بتواند آنچه برنام هریزی شده، آنچه ممکن است اتفاق بیافتد و آنچه اتفاق افتاده را نمایش داده، اطلاعات و

                                                   

    1 - model-driven

    دانش لازم برای پشتیبانی از عملکرد دستی یا ماشینی یک سازمان را تامین نموده و قابلیت پاسخگویی به

    سئوالاتی را که معمولا  مطرح می شوند، داشته باشد.  

    یک مدل سازمانی مناسب معیارهایی دارد، مانند قابلیت استفاده مجدد که با ساخت یک مدل عام از

    طریق ایجاد یک کتابخانه از کلاسهایی که می توانند بارها استفاده شوند میسر می گردد، قابلیت استفاده پایدار

    یعنی محتوی مدل به دقت و صراحت تعریف شده باشد تا کاربرد آن در سازمان دائمی باشد. مستندات تهیه

    شده نقش مهمی در پایداری قابلیت استفاده مدل دارند و معیار سوم قابلیت دسترسی است.  

    همانگونه که گفته شد در این گزارش ابتدا به بررسی دقی قتر مفاهیم اولیه موجود در حوزه مدیریت

    دانش و دانش سازمانی پرداخته و اهمیت سرمایه های اطلاعاتی یک سازمان را مورد توجه قرار خواهیم داد. در ادامه نقش یک سیستم حافظه سازمانی را در ساماندهی دانش موجود در سازمان و به اشتراک گذاری

    فعالانه این دانش به منظور استفاده مجدد آن نشان می دهیم. همانگونه که خواهیم دید بر طبق مطالعات انجام

    شده در حوزه مدیریت دانش و ایجاد حافظه سازمانی، هستا نشناسی به جهت دارا بودن قابلیت غلبه بر

    ناسازگاری معنایی١ و ایجاد یک بستر مفهومی مشترک بین کلیه افراد، به عنوان یک ابزار بازنمایی و به

    اشتراک گذاری دانش هنگام پیاده سازی سیستم حافظه سازمانی پیشنهاد شده و  بهکار گرفته می شود. در ادامه

    نگاهی خواهیم داشت به مفاهیم معماری سازمانی و مدل سازی سازمان. نشان خواهیم داد که در زمینه

    مدل سازی سازمانی نیز فعالیتهایی در جهت ایجاد هستان شناسی سازمانی صورت گرفته است. در پایان نیز

    نتیجه مباحث و افق کار آینده بیان خواهد شد. به این ترتیب گزارش سمینار حاضر دارای ساختار زیر

    می باشد: 

                                                   

    1-  Semantic Heterogeneity

    فصل دوم- دانش و حافظه سازمانی: در این فصل ابتدا با مفاهیم پایه ای مانند داده، اطلاعات، دانش،

    تفاوت آنها و همچنین دسته بندی انواع دانش آشنا شده و پس از آن به معرفی مفاهیمی مانند چرخه

    فعالیتهای مدیریت دانش، دانش سازمانی و حافظه سازمانی می پردازیم. در انتها نیز مراحل ایجاد یک حافظه

    سازمانی را بررسی کرده و مشکلات موجود را بیان  مینماییم.  

    فصل سوم- هستان شناسی: در این فصل ضمن آشنایی با تعاریف هستان شناسی و قابلیتهای آن،

    متدولوژی ایجاد یک هستان شناسی را بیان نموده و در آخر نیز ملاکهای ارزیابی هستان شناسی ایجاد شده را

    معرفی  مینماییم. 

    فصل چهارم- معماری سازمانی: در این فصل ابتدا به شفاف سازی مفهوم سازمان پرداخته و سپس با

    توجه به معنا و کاربرد واژه معماری، به تعریف مفهوم معماری سازمانی و انتظاراتی که از آن می پردازیم. در

    ادامه تاریخچه مختصری از چگونگی روند تکاملی معماری سازمانی بیان کرده و چارچوب زکمن را به

    عنوان اولین چارچوب معماری ارایه شده مورد بررسی قرار می دهیم. پس از آن به معرفی ابزارهای معماری

    سازمانی، ویژگی های لازم و ملاکهای انتخاب یک ابزار معماری سازمانی مناسب می پردازیم. در مرحله بعد

    مدل سازمانی را به عنوان یک مولفه مهم از معماری سازمانی تعریف کرده و معیارها و دیدگاه های

    تشکیل دهنده آن را بیان می کنیم. در همین راستا مفهوم مدل سازمانی زنده و فعالیتهای انجام شده در جهت

    ایجاد هستان شناسی سازمانی را نیز بررسی خواهیم نمود. در ادامه ابزارهای مدل سازی سازمانی را معرفی و

    مقایسه می کنیم. در انتها نیز استانداردهای مطرح در زمینه معماری و مدل سازی سازمانی یادآوری خواهند

    شد.  

  • فهرست و منابع گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان

    فهرست:

    فصل۱- مفاهیم بنیادین ........................................................................................... ٢ سازمان (Enterprise)......................................................................................... ٣

    4 ................................................................. (Enterprise Knowledge)دانش سازمانی

    5 ....................................................... (Knowledge Management-KM)مدیریت دانش

    5 ........................................................(Organisational Memory-OM)حافظه سازمانی

    6 .................................................................................... (Ontology)هستان شناسی

    7 ...................................................................................... (Architecture)معماری

    8 ............................................................  (Enterprise Architecture)معماری سازمانی

     ٨ ................................................................(Enterprise Modeling)مدل سازی سازمان

    فصل۲- دانش و حافظه سازمانی .............................................................................. ١٢

    مدیریت دانش................................................................................................

    داده، اطلاعات، دانش ....................................................................................

    دسته بندی انواع دانش .................................................................................... ١٥

    چرخه مدیریت دانش ....................................................................................

    سیستمهای مدیریت دانش چندوجهی .....................................................................

    دانش سازمانی................................................................................................ ٢٢

    حافظه سازمانی............................................................................................... ٢٥

    مدل سازی حافظه سازمانی............................................................................... ٣٢

    پیاده سازی حافظه سازمانی .............................................................................. ٣٦

    مشکلات پیاده سازی حافظه سازمانی................................................................... ٤٠

    فصل۳- هستان شناسی .......................................................................................... ٤٣

    متدولوژی ایجاد هستا نشناسی ............................................................................. ٤٧

    کاربرد هستان شناسی در ایجاد حافظه سازمانی ...........................................................

    فصل۴- معماری سازمانی ......................................................................................

    سازمان و مولفه های آن......................................................................................

    معماری سازمان .............................................................................................. ٥٥

    تاریخچه معماری سازمانی.................................................................................. ٥٧

    چارچوب زکمن .......................................................................................... ٦٠

    طراحی اجزا معماری سازمانی.............................................................................. ٦٥

    مشکلات معماری سازمانی ................................................................................. ٧٠

    ابزارهای معماری سازمانی .................................................................................. ٧٧

    ویژگی های ابزارهای معماری سازمانی................................................................. ٧٧

    فاکتورهای تهیه ابزارهای معماری سازمانی............................................................ ٨١

    مدل سازمانی ................................................................................................. ٨٤

    معیارهای یک مدل سازمانی مناسب.................................................................... ٨٧

    مولفه های مدل سازمان................................................................................... ٨٧

    مدل سازمانی زنده........................................................................................

    مدل سازی سازمانی مبتنی بر هستا نشناسی................................................................

    هستان شناسی سازمانی مرکزی .......................................................................... ٩٤

    ابزارهای مدل سازی سازمانی ............................................................................... ٩٧

    استانداردهای معماری و مد لسازی سازمانی ............................................................. ٩٩

    فصل۵- نتیجه گیری و کار آینده ..............................................................................١٠١

    مروری بر فعالیتهای انجام شده............................................................................١٠٢

    ادامه کار .....................................................................................................١٠٤

    واژه نامه..........................................................................................................١٠٨

    اختصارات ......................................................................................................١١٦

    مراجع ...........................................................................................................١١٧

    کتابها .........................................................................................................١١٧

    مقالات .......................................................................................................١١٧

    استانداردها ..................................................................................................١٢١

    صفحات وب................................................................................................١٢١

    منبع:

    کتابها 

    B1

    Nonaka I., Takeuchi H., 1995, “The Knowledge Creating Company”, New York: Oxford University Press.

    B2

    U.S. Departement of Defense. Technical Architecture Framework for Information Management (TAFIM) Volumes 1-8, version 2.0. Reston, VA: DISA Center for Architecture, 1994.

    B3

    McGovern J., October 2003, “A Practical Guide to Enterprise Architecture”, Prentice Hall PTR

    مقالات 

    P1

    Rood M. A., 1994, “Enterprise Architecture: Definition, Content and Utility”, IEEE

    P2

    Steels L., 1993,”Corporate knowledge management”, Proceeding of the International Symposium on Management of Industrial and Corporate Knowledge (ISMICK'93), Compiègne, France.

    P3

    Stein E., Zwass V., 1995, “Actualizing Organizational Memory with Information Systems”, Information Systems Research 6(2).

    P4

    Gruber T., 1993, “Toward Principles for the Design of Ontologies Used for Knowledge Sharing”, Technical Report, Knowledge Systems Laboratory, Stanford University.

    P5

    Uschold M., Gruninger M., 1996, “Ontologies: Principles, Methods and Applications”, knowledge Eng. Rev., June, Vol 11, Nº 2.

    P6

    Pisanelli D., Gangemi A., 2000, “The Role of Ontologies for an Effective and Unambiguous Dissemination of Clinical Guidelines”, Lecture Notes in Artificial Intelligence, LNAI 1937, Springer-Verlag,

    P7

    Polanyi M., 1966, “The Tacit Dimension”, Garden City, NY, Doubleday.

    P8

    Nonaka I., 1994, “A Dynamic Theory of Organisational Knowledge Creation”, Organisation

    Science, Vol. 5, No. 1, pp. 14-37.

    P9

    Walsh J., 1995, “Managerial and Organisational Cognition”, Organisation Science, Vol. 6, No. 3, May/Jun pp. 280-321.

    P10

    Frank U., 2000, “Multi-Perspective Enterprise Models as a Conceptual Foundation for knowledge management”, IEEE

    P11

    Heijst G.  et al., 1997, “Corporate Memories as a Tool for Knowledge Management”,

    Elsevier, Expert Systems with Applications, Vol 13, No. 1. pp 41-45

    P12

    Macintosh A., 1997 “Knowledge asset management”, AIring (20).

    P13

    Hedberg B., 1981, “How organizations learn and unlearn”. In Nystrom, P.C. and Starbuck, W.H. (eds.): Handbook of Organizational Design. New York/Oxford, pp. 3-27.

    P14

    Conklin J., 1996, “Capturing Organisational Memory, in Groupware and ComputerSupported Cooperative Work”, R.M. Barcker (Ed.), Morgan Kaufman, pp. 561-565.

    P15

    Dzbor M., Paralic J., 2000, “Knowledege Management in a distributed Organization” KmiTR-94 technical report, Knowledge Media Institute, Open University.

    P16

    Dieng R. et al., 1998, “Methods and Tools for Corporate Knowledge Management”, Proceedings of KAW'98, Eleventh Workshop on Knowledge Acquisition, Modeling and Management, Canada.

    P17

    Abecker A. et al., 1998, "Toward a Technology for Organisational Memories", IEEE

    P18

    Mintzberg, 1979, “The structuring of Organizations”, Englewood Cliffs, Prentice Hall.

    P19

    Te’eni D., 2001, “A cognitive-affective model of organizational communication for designing IT”. MIS Quarterly, vol. 25, pp. 2, pp. 1-62.

    P20

    Jose Angelo de Vasconcelos, October 2001, "An Ontology-Driven Organisational Memory for Managing Group Competencies", submitted for the degree of doctor of Philosophy, University of York.

    P21

    Lehner F., Maier R.K., 2000: “How can Organizational Memory theories contribute to

    Organisational Memory Systems?” Information Systems Frontiers 2: 3/4, pp. 277-298

    P22

    Walsh J. P., G. R. Ungson, 1991, “Organizational Memory”, The Academy of Management

    Review, 16(1), 57-91

    P23

    Watson R.T., 1998, “Data Management, Databases and Organizations”, John Wiley & Sons,

    Inc. Second Edition, New York

    P24

    Kuhn O., Abecker A., 1997, “Corporate Memories for Knowledge Management in Industrial Practice: Prospects and Challenges”, Journal of Universal Computer Science, vol. 3, No.8.

    P25

    Wiig K., Hoog R., 1997, “Supporting Knowledge management: A selection of methods and

    techniques”, Expert Systems with Applications, 13, pp-15-27.

    P26

    Gruber T., 1992, “Ontolingua: A Mechanism to Support Portable Ontologies”, Knowledge Systems Laboratory, Technical Report No. KSL-91-66.

    P27

    Uschold M., Gruninger M., 1996, “Ontologies: Principles, Methods and Applications”, Knowledge Eng. Rev., June, Vol 11, Nº 2.

    P28

    Pisanelli D. et al. , 2000, “The Role of Ontologies for an Effective and Unambiguous Dissemination of Clinical Guidelines, Lecture Notes in Artificial Intelligence, LNAI 1937, Springer-Verlag, pp. 129-139.

    P29

    Fensel D., 2001, “Ontologies and Electronic Commerce”, IEEE Intelligent Systems, JanuaryFebruary, pp. 8.

    P30

    Booch G.  et al., 1998,  “The Unified Modeling Language User Guide”, Addison-Wesley.

    P31

    Farquhar R. et al., 1996, “The Ontolingua Server: A Tool for Collaborative Ontology Construction, Knowledge Systems Laboratory, KSL-96-26, Department of Computer Science, Stanford University.

    P32

    Chandrasekaran B. et al., 1999, “What Are Ontologies, and WhyDo We Need Them? IEEE Intelligent Systems, Vol. 14, No. 1, January/February, pp. 20-26.

    P33

    Gomez-Perez A., 1995, “Some Ideas and Examples to Evaluate Ontologies”, the 11th Conference on Artificial Intelligence for Applications, pp 299-305.

    P34

    Schekkerman J., December 2005, “Trends in Enterprise Architecture”, FED

    P35

    Roger Sessions, May 2006, “A Better Path to Enterprise Architectures”, ObjectWatch, Inc.

    P36

    Zachman John A., “The Framework for Enterprise Architecture:Background, Description and Utility”

    P37

    Kaisler S. H. et al., 2005, “Enterprise Architecture: Critical Problems”, IEEE

    P38

    GAO, 2004, “A Framework for Assessing and Improving Enterprise Architecture

    Management (version 1.1), U.S. Government Accounting Office, Washington, DC

    P39

    “The zachman framework for enterprise architecture and rational best practices and products”, Rational Co.

    P40

    Jonkers H.  et al, “Concepts for Modelling Enterprise Architecture”

    P41

    Pulkkinen M., 2006, “Systemic Management of Architectural Decisions in Enterprise Architecture Planning. Four Dimensions and Three Abstraction Levels”, Proceeding of the

    39th Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE

    P42

    Schekkerman J., January 2006, “Enterprise Architecture Tools Selection Guidelines v.3.0”,  

    IFEAD

    P43

    Presley A. R., 1997, “A Representation Method to Support Enterprise Engineering”, Doctoral dissertation, Department of  Industrial Engineering, The University of  Texas at Arlington,

    Arlington, TX

    P44

    Fox M. S., Gruninger M., 1997, “On Ontologies and Enterprise Modelling”. Enterprise Integration Laboratory, University of Toronto.

    P45

    Presley A. R., May 1997, “A Multi-View Enterprise Modeling Scheme” 6th Industrial Engineering Research Conference, Miami, FL.

    P46

    Whitman L.E., Brian L. Huff, “A Living Enterprise Model”, University of Texas

    P47

    Ciocoiu M. ,Gruninger M., November 2000, ” Ontologies for Integrating Engineering

    Applications”, Journal of Computing and Information Science in Engineering

    P48

    Bertolazzi P., Krusich C., Missikoff M., “An Approach to the Definition of a Core Enterprise

    Ontology:CEO”

    P49

    Radhakrishnan R. P., May 2003,”Towards A New Approach For Enterprise Integration: The Semantic Modeling Approach”.

    P50

    Tan W. ,  Li S., 2005, “Zero-Time Enterprise Modeling with Component Assembly and

    Process Model Optimization Techniques”, IEEE

    P51

     “State of the Art in Architecture Frameworks and tools”, May 2002, Telematica Ins.

    P52

    Guerrero L.A., Pino J. A., November 2001, "Understanding Organizational Memory". IEEE Computer Society Press. Los Alamitos, CA (USA), XXI International Conference of the Chilean Computer Science Society (SCCC 2001).  Punta Arenas, Chile. Pp. 124-132.

    P53

    Croasdell D.T. et al., 2002, “A Meta-Analysis of Methodologies for Research in Knowledge Management, Organizational Learning and Organizational Memory: Five Years at HICSS”, Proceeding of the 36th Hawaii International Conference On System Sciences (HICSS’03),

    IEEE

    P54

    Zhang Li et al., 2004, “An Empirical Study on the Impact of Organizational Memory on Organizational Performance in Manufacturing Companies”, Proceeding of the 37th Hawaii

    International Conference on System Sciences, IEEE

    P55

    Ackerman M. S., Halverson C., 2004, “Organizational Memory as Objects, Processes, and

    Trajectories: An Examination of organizational memory in use. “

    P56

    Te’eni Dov, Weinberger H., “Systems Development of Organizational Memory: a literature

    survey”

     

    استانداردها 

    S1

    ISO 14258: Industrial automation systems – Concepts and Rules for Enterprise Models. ISO

    TC184/SC5/WG1, 1998

    S2

    ISO 15704: Industrial automation systems – Requirements for enterprise reference architectures and methodologies, ISO TC184/SC5/WG1 N423, 2000.

    S3

    ENV 40003: Computer Integrated Manufacturing – Systems Architecture – Framework for Enterprise Modelling, CEN/CENELEC, 1990.

    S4

    ENV 12 204: Advanced Manufacturing Technology – Systems Architecture – Constructs for Enterprise Modelling, CEN TC 310/WG1, 1995.

    S5

    ENV 13550: Advanced Manufacturing Technology - Systems Architecture - Enterprise

    Model Execution and Integration Services, , CEN/TC310, 1999

    S6

    preEN/ISO 19439:  Enterprise Integration - Framework for Enterprise Modelling,  ISO TC

    184/SC5/WG1 - CEN TC 310/WG1, 2003

    S7

    preEN/ISO 19440:  Enterprise Integration - Constructs for Enterprise Modelling,  ISO TC

    184/SC5/WG1 - CEN TC 310/WG1, 2003

    S8

     

    IEEE Architecture Working Group. IEEE Std 1471-2000, “IEEE Recommended Practice for Architectural Description of Software Intensive Systems”, IEEE

    صفحات وب

    I1

     www.orafaq.com/glossary/faqglose.htm

    I2

    www.sauder.ubc.ca/cgs/itm/itm_glossary.html

    I3

     help.econ.census.gov/econhelp/glossary/

    I4

     strategis.ic.gc.ca/epic/internet/inait-aci.nsf/en/il00003e.html

    I5

    www.georgetown.edu/uis/ia/dw/GLOSSARY0816.html

    I6

    www.eyefortransport.com/glossary/ef.shtml

    I7

    www.pera.net/Tools/Glossary/Enterprise_Integration/Glossary_E.html

    I8

    www.sei.cmu.edu/architecture/glossary.htm

     

    I9

    http://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_Architecture

    I10

    www.cio.gov/documents/final_white_paper_on_ea_v62.doc

    I11

    http://www.ksl.stanford.edu/software/ontolingua/

    I12

    www.jaxmag.com

    I13

    www.opengroup.org

    I14

    www.zifa.com

    I15

    http://www.opengroup.org/architecture/togaf7-doc/arch/p4/comp/comp.htm

    I16

    http://csrc.nist.gov/sec-cert/

    I17

    http://csrc.nist.gov/publications/nistpubs/

    I18

    www.ittoolbox.com

    I19

    http://www.aiai.ed.ac.uk/project/enterprise/enterprise/ontology.html

    I20

    http://www.eil.utoronto.ca/enterprise-modelling/tove/

    I21

    http://www.telelogic.com/campaigns/popkin/index.cfm

پروپوزال در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , گزارش سمینار در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , تز دکترا در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , رساله در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , پایان نامه در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , تحقیق در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , مقاله در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , پروژه دانشجویی در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , تحقیق دانشجویی در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , مقاله دانشجویی در مورد گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان , پروژه دانشجویی درباره گزارش سمینار حافظه سازمانی و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

تلفن تماس دفتر: 91002179-021
پشتیبانی سایت: 17-68-224-0930

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول